Turnstevnet i Langesund 24/5-09

Turnstevnet i Langesund 24/5-09
Paraden

Ivrige turnjenter i aksjon

onsdag 27. mai 2009

Hvor er det blitt av dugnadsånden???

Puh, endelig er helga over og jeg kan trøtt og sliten ta fatt på en ny arbeidsuke. 80 prosent jobb, 100 prosent studie, mann, barn og hus, ja, hverdagen ER hektisk. Jeg er litt ufrivillig dratt inn i arrangementet Gymnastikkfestival for barn og unge (turnstevnet) i Telemark denne våren. Jeg kan trygt si at jeg IKKE hadde tid til dette, men for at mine barn skal ha et turntilbud resten av året, må jeg også bidra. 900 turnere var ventet til Langesund denne helgen, og mitt ansvar var kioskdrift. Trodde ikke det skulle by på de helt store utfordringene (har tross alt bred erfaring med butikkdrift), men denne gangen tok jeg skammelig feil. Mitt inni mappeinnleveringer, eksamenslesing, retting av stiler osv. startet jakten på frivillige foreldre til å ta en liten kioskvakt. Brev ble sendt ut før påske, og stor var overraskelsen da 80 prosent av kioskvaktene ikke hadde anledning til å stille av ymse grunner. Du vet, jeg har jobb og familie, jeg, var et hyppig argument. Stakkars deg, tenkte jeg i mitt stille sinn. Hvor er det blitt av dugnadsånden? Tror du jeg synes det er spesielt gøy å bruke den tida jeg egentlig ikke har på å høre andres mer eller mindre gode unnskyldninger? Nei, men jeg sitter igjen, forundret over alle de foreldrene som ikke stiller opp og jobber gratis et par timer en helg, og tenker: Hva lærer vi egentlig barna våre? Er det ikke godt for barna å se at vi voksne engasjerer oss i deres interesser? Legger vi ikke grunnlaget for barnas framtidige verdier nå? Bør vi ikke vise dem og samtidig lære dem om hjelpsomhet, ansvar og engasjement?
Turnstevnet ble en flott opplevelse for de over 900 barn og ungdom som deltok. De frivillige voksne som var med på å bidra til dette vellykkede arrangementet, fortjener en stor TAKK.
Selv sitter jeg igjen, sliten, men med god sannvittighet. Hele familien var i sving denne helga, kontakten med barnas venner opprettholdes og styrkes, og ikke minst jeg har fått vist mine barn at jeg er interessert i deres hobbyer, interessert i deres venner og interessert i å være en aktiv del av deres liv.
Tusen, tusen takk til dere som tok dere tid til å stille på kioskvakt denne helga. Dere gjorde alle en fantastisk jobb og uten dere hadde ikke Turnstevnet blitt en så positiv opplevelse for de nesten tusen barna fra hele Telemark som koste seg i Langesund denne helga. Tusen takk for deres positivitet og engasjement, vi treffes nok igjen på dugnad skal du se;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar