Var i butikken på onsdag og der, på forsiden av VG, lyste overskriften om en ny nettfarsott mot meg. Kjendisene har begynt å benytte nettsamfunnet Twitter. Siden jeg tenker på nettsamfunn dag og natt for tiden, grep jeg avisa og dro hjem for å lese. Ganske overraskende oppdaget jeg at profilerte personer som Jens Stoltenberg, Arne Hjeltnes og Petter Stordalen er bitt av ”Twitter- basillen”. Hva er så Twitter? Twitter er et forholdsvis nytt nettsamfunn med historie tilbake til 2006. Twitter går ut på at folk legger ut meldinger om seg selv og er som andre nettsamfunn avhengig av brukernes aktivitet for å opprettholdes. I utgangspunktet har alle som ønsker det tilgang til å lese meldingene hvis da ikke eieren har begrenset sin ”profil”. Noe av det som gjør Twitter til et genialt nettsamfunn er muligheten en har til å oppdatere ved hjelp av både datamaskin og mobiltelefon. Det som allikevel overasket meg var at kjendiser som ikke liker blader som Se&Hør eksponerer seg selv på denne måten. Som det står i avisartikkelen ” kjendisene får full kontroll over sin egen merkevare ved at de selv velger hva som legges ut.” Men her datt jeg ut. Bygger man merkevare ved å fortelle andre at man skal til tannlegen? Ønsker de publisitet og oppmerksomhet, eller ikke? Tror de at de selv til enhver tid kan kontrollere hva media skriver? Gir de ”sladrebladene” enda mer å skrive om? Ønsker de mer oppmerksomhet? Jeg bare undrer…
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar